شبکه بهداشت و درمان شهرستان سربیشه

 

 

  

شهرستان سربیشه به مرکزیت شهر سربیشه با مساحتی معادل 8251 کیلومتر مربع در شرق ایران ، حاشیه شمال شرقی دشت لوت و در فاصله 66 km جنوب شرقی شهرستان بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی ) و در محور بین المللی بیرجند- زاهدان واقع گردیده که از شمال و غرب به شهرستان بیرجند ، از جنوب به شهرستان نهبندان ، از شرق به کشور افغانستان  و از شمال شرق به شهرستان اسدیه محدود بوده و طول مرز مشترک آن با کشور افغانستان حدود 110 کیلومتر می باشد. این شهرستان ، تا سال 1382 یکی از بخش‌های شهرستان بیرجند بود که در این سال به شهرستان تبدیل شد .در تقسیمات کشوری شامل 3 بخش: 1- بخش مرکزی شامل دهستانهای غیناب و مومن آباد و شهر سربیشه 2- بخش درح شامل دهستانهای درح و لانو و شهر درح 3- بخش مود شامل دهستانهای مود و نهارجان و شهر مود می باشد .

پیشینه تاریـخی : در کتابهای تاریخی بهارستان ، نزهه القلوب و معجم البلدان از سربیشه و مومن آباد و نهارجان اسم برده شده است و مساجد و آثار کهنه شهر مورد توجه سیاحان قرار گرفته است .

آثار و جاذبه های تاریخی و دیدنی : روستای شگفت انگیز ماخونیک، خانه تاریخی بهاور ،خانه یاوری، مسجد بزرگ چهارده معصوم ، مسجد گنجی ،مسجد پخت ،مسجد تناک بالا، مسجدمود ،خانه محمد حسین فنودی(خوسفی) در فنود ،قلعه کهنه سربیشه ،مجموعه عمارت و باغ مود ، غار چنشت و چهل چاه ،قلعه گزدز،قلعه گلندر،قلعه اسفزار، قلعه تیرانک ، قلعه بیدر(درویش آباد)، غار چهل دختر ، میانکوه ، غار یا کال مرادو ،غار درخت توت، غار کلاته بالا، غار مشوکی و مزار بی‌بی زینب خاتون (کاهی )، مزار سید حامد علوی، چشمه آبگرم گندکان، چشمه آب ترش سربیشه، معدن بازالت منشوری ...

در وجه تسمیه شهر سربیشه گفته شده است چون زمین قسمت جنوب شهر، آبخیز و سرسبز بوده و شهر در مدخل این محل قرار داشته است به آن سربیشه گفته اند اقوال دیگری نیز گفته شده از قبیل سرد بیشه که بدلیل سردی هوا به این نام معروف بوده و به مرور زمان حرف ‹‹د›› حذف شده است . این شهرستان دارای آب و هوای متغییر و نسبتاً سرد است و مشکلات جوی باعث افزایش بیماریها می گردد. راههای ارتباطی روستاههای پر جمعیت آسفالته است با این حال برخی از مسیرهای ارتباطی همچنان ناهموار و خاکی است .

شغل بیشتر مردم منطقه دامداری ،کشاورزی و قالیبافی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی ،مردم منطقه دچار مشکلات زیادی می باشند. متاسفانه اکثر جمعیت بالای 30 سال این شهرستان بی سواد یا کم سواد هستند که یکی از معضلات در پیشرفت برنامه های بهداشتی می باشد . همچنین بدلیل مشکلات اقتصادی مردم منطقه از تغذیه مطلوبی بر خوردار نمی باشند که این موضوع بر موارد ابتلاء به سوءتغذیه خصوصاً در گروههای آسیب پذیر (کودکان ، دانش آموزان و .....) می افزاید

 

جمعیت کل شهرستان درسال98 39481 نفر است که 24612 نفر جمعیت روستایی و 14869 نفرجمعیت شهری می باشند.                                                         

 /مسابقه-به-مناسبت-روز-زن

  • 1399/10/04 - 20:26
  • - تعداد بازدید: 412
  • - تعداد بازدیدکننده: 64
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان سربیشه

بازدید معاون فنی مرکز بهداشت استان از اجرای طرح شهیدسلیمانی در سربیشه

شبکه بهداشت و درمان سربیشه
دکتر سعید شوکتی فرد معاون فنی مرکز بهداشت استان با همراهی مهندس عفت اعزامی مسئول واحد مدیریت خطر در بلایا و حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه از اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سربیشه بازدید کرد
 به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سربیشه، معاون فنی مرکز بهداشت استان در این بازدید، ابتدا اقدامات کمیته های پایش و نظارت، آموزش همگانی، رهگیری و مراقبت و رابط کمیته حمایتی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و در ادامه با حضور در مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی سربیشه، فعالیت های میدانی تیم های کمیته های مذکور را پایش کرد.

در ادامه نیز وی به ستاد شبکه بهداشت و درمان سربیشه رفت و در جلسه ای با حضور رئیس و معاون بهداشتی شبکه و نمایندگان سپاه و مسئولین کمیته های عملیاتی طرح، به بیان نقطه نظرات و ارائه راهنمایی های لازم جهت اجرایی شدن مطلوب تر طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-19 به شیوه خانواده و محله محور پرداخت.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با قدردانی از زحمات همکاران و نیروهای داوطلب بسیجی از آغاز شیوع کرونا در استان و شهرستان سربیشه و اظهار امیدواری از ادامه همکاری های این دو قشر گفت: خوشبختانه با کلید خوردن طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای محدودیت های کرونایی، طی یک ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا بودیم.

 

دکتر شوکتی فرد با اظهار اینکه هدف از اجرای این طرح در مرحله اول مدیریت و کنترل اپیدمی کووید 19 از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است تاکید کرد: قطعاً کنترل این بیماری و قطع زنجیره انتقال کرونا نیازمند مشارکت همگانی و تبیین فرهنگ رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه است.

وی با اشاره به سیاست ها، راهبردهای اجرای طرح و تاکید بر بیماری یابی فعال بیماران مشکوک خاطرنشان کرد: شناسایی افراد مبتلا توسط تیم های مراقبتی با اولویت گروه های پرخطر سالمندان، مادران باردار، و افراد دارای بیماری های زمینه ای و الزام آنان به رعایت قرنطینه خانگی می تواند نقش بسیار موثری در کنترل بیماری کرونا داشته باشد

معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که افراد درگیر بیماری و گروه های آسیب پذیر با آن مواجه می شوند افزود: از مجموعه سپاه و بسیج انتظار می رود با تامین مایحتاج این افراد و گروه ها و حمایت معیشتی آنان در قطع زنجیره کرونا یاریگر باشند.

دکتر شوکتی فرد با اظهار اینکه برای اجرای شایسته طرح ارزشمند شهید سلیمانی، مسائل فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه مورد توجه قرار گیرد گفت: اصل آموزش و اطلاع رسانی به جامعه در زمینه بیماری کرونا با هدف ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه باید مورد اولویت تمامی دستگاه های اجرایی باشد

وی همچنین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف را از عواملی دانست که می تواند باعث تشدید بیماری کرونا شود و افزود: تیم های نظارتی این طرح بزرگ متشکل از نیروهای داوطلب مردمی، بسیج، هلال احمر و ... هستند که به مسئولیت واحدهای بهداشت محیط و حرفه ای در مرحله اول به اصناف متخلف تذکر داده می شود و در صورت اصرار بر ارتکاب تخلف از فعالیت آن ها جلوگیری خواهد شد.

دکتر شوکتی فرد با بیان اینکه در مراکز منتخب نمونه گیری کرونا، همچنان تست PCR انجام می‌شود افزود: با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی ، رپید تست هدفمند با توجه به سهولت این آزمایش و عدم نیاز آن به تجهیزات پیچیده بر اساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان سربیشه نیز با بیان اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، برنامه ای بزرگ، جامع و کامل است که به صورت کشوری به همت وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین عملیات اجرایی آن آغاز شده است گفت:هدف این برنامه قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، بیماری یابی فعال، کاهش قابل توجه موارد بستری و مرگ در دو بازه زمانی یک ماهه و سه ماهه و پوشش حمایتی از گروه های درمعرض خطر این بیماری است

دکتر حسن بیازی با قدردانی از زحمات بسیجیان در مراحل مختلف برنامه ملی مبارزه با کووید-19 و بیان اینکه همکاری سپاه در این طرح مایه دلگرمی است، خواستار مشارکت همگانی برای اجرای شایسته این طرح و دستیابی به اهداف آن شد.

گفتنی است دکتر شوکتی فرد پس از پایان این بازدید، سربیشه را به مقصد درمیان و نظارت از نحوه اجرای  طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این شهرستان ترک کرد.



 

  
 

  • گروه خبری : زیرسایت سربیشه,زير سايت سربيشه, سايت سربيشه,زير سايت سربيشه
  • کد خبر : 38145
کپی لینک کوتاه خبر:

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید